Rabu, 24 Jun 2009

Maulid Syeikh Soleh Pada Hari Keempat

Kelihatan Sayyidi Muhammad Soleh dan Sayyidi Husain menikmati jamuan ringan di "Jazirah An-Nabatat" Aswan milik Abna' Jaafari Aswan pada sambutan Maulid Syeikh di Aswan tahun 2007. Di Jazirah An-Nabatat ini memberikan keuntungan yang lumayan sebagai sumber rezeki mereka.
Bot di Sungai Nil di Aswan yang dimiliki oleh Abna' Jaafari.Para pelancong dari pelbagai negara akan menyewa bot ini bagi menikmati keindahan Aswan.

Maulid Syeikh Soleh Jaafari r.anhu malam ini (Hari Rabu) menandakan yang ia sudahpun hampir berada di penghujungnya iaitu malam esok. Kehadiran malam ini lebih ramai berbanding hari-hari sebelum ini. Kedatangan pencinta dan anak-anak murid Syeikh Soleh dari pelusuk tempat dan negara seakan-akan masjidnya luas itu tidak mampu menampung kehadiran yang begitu ramai. Pihak urusetia dan keselamatan terpaksa bekerja keras bagi memastikan majlis berjalan lancar. Juga hiasan lampu warna-warni sudahpun meliputi bahagian kubah dan dua menara Masjid Syeikh Soleh. Malam ini juga makin ramai pembaca madaih terutama dari Aswan mempersembahkan madih masing-masing tarmasuk pembaca madih 'paling popular' dari Aswan iaitu Haji Ahmad Jumaah.

Malam ini juga diadakan siaran secara langsung melalui laman web rasmi Tariqat Jaafariyah sepertimana yang diumumkan oleh Naib 'Umum Tariqat, Sayyidi Muhammad Soleh di penghujung majlis. Mereka yang berada di luar Mesir boleh melihat secara langsung maulid yang berlangsung melalui www.algafaary.com. Malam terakhir esok, Khamis dijangka akan disiarkan juga secara langsung melalui web tersebut.

Sementara itu, pada majlis ucapan, salah seorang Abna' Syeikh dari aswan, Ustaz Hamad yang juga imam dan masjid Syeikh Soleh di Aswan berkata, sesuatu dakwaan yang tidak benar bagi mereka yang mengatakan sufi menolak nuntuk mencari rezeki bahkan hanya menyerahkan rezeki kepada Allah tanpa usaha. Sambil menolak keras dakwaan tersebut, beliau mengatakan bahawa berusaha mencari rezeki yang halal itu merupakan galakan dalam Islam. Bahkan ramai di kalangan para Anbiya' dan Rasul sebelum ini yang bekerja tanpa meninggalkan kerja dakwah mengajak menusia menyembah Allah. Antaranya Nabi Idris bekerja tukang jahit, Nabi Ibrahim seorang peladang, Nabi Daud tukang besi, Nabi Nuh seorang tukang kayu manakala Nabi Muhammad s.a.w pula pernah bekerja sebagai pengembala kambing dan juga peniaga.

Beliau kemudian membawa contoh ramai dikalangan Abna' Jaafari di serata dunia bekerja. Katanya, "Ada di kalangan kita bekerja sebagai pensyarah, jurutera, juruterbang, peniaga, tukang kayu, guru, penyelam laut dalam dan lain-lain." Memang benar hakikat yang dilihat dalam keluarga Jaafariyah sendiri. Dengan pelbagai latarbelakang pendidikan dan bidang pekerjaan, mereka tidak pernah lupakan tanggungjawab terhadap syeikh dan akan datang berkumpul sewaktu majlis maulid walaupun sibuk. Di Aswan sendiri ramai Abna' Jaafari yang bekerja dalam sekotor pelancongan. Mereka membuka perusahaan barangan dan produk pelancongan dan membawa pelancong menyelusuri Sungai Nil dengan bot. Sesetengah mereka pula mampu bertutur dalam Bahasa Inggeris. Di tengah Sungai Nil tersebut terdapat sebuah pulau kecil yang sering menjadi tempat persinggahan bagi pelancong yang menyelusuri Sungai Nil di Aswan. Pulau itu dikenali dengan "Al-Jazirah An-Nabatat". Pengurus kafe serta restoran di pulau tersebut adalah dari Abna' Jaafari dan pekerja di situ juga adalah dari Abna' Jaafari.

Bahkan kesemua anak-anak Syeikh Abdul Ghani iaitu Sayyidi Muhammad Soleh, Sayyidi Husain dan Hasan bekerja sendiri dengan menceburi bidang perniagaan hingga menjadi tokoh korprat yang berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan