Jumaat, 8 Mei 2009

Kalam Sidi Husain


Semalam sewaktu majlis hadrah (majlis zikir) di Masjid Syeikh Soleh Jaafari r.anhu, di akhir majlis Sayyidi Husain, ketua pemuda bagi Tariqat Jaafariyah (Raid Syabab) berucap. Ucapan beliau selalu dinanti-nanti oleh orang ramai kerana sesuatu yang ingin disampaikan kekadang berkaitan dengan ayahandanya, Syeikh Abdul Ghani. Beliau menukilkan kalam ayahandanya Syeikh Abdul Ghani. Antaranya menurut beliau Syeikh Abdul Ghani pernah menyebut majlis hadrah pada Ahad dan Khamis itu sebagai Asrar (rahsia-rahsia) dan diumpamakan ia sebagai lautan yang luas. Oleh itu, mereka yang hadir dalam majlis itu, hendaklah memiliki tiga syarat berikut:

Pertama: Ikhlas

Kedua: Wala'

Ketiga: Taat

Bagi yang dimaksudkan dengan ikhlas dalam hati hendaklah semata-mata kerana Allah iaitu bagi mengingati Allah dan madih (pujian) kepada Rasulullah s.a.w. Tiada dalam hati sama ada riak atau sum'ah atau penyakit hati yang lain. Adapun wala'dan taat itu hendaklah kepada syeikh. Beliau sudahi ucapan dengan kata .. "Fahani allakum bi hazal imam wa hazal imam…" Iaitu "Bebahagialah kamu dengan imam ini (sambil jari telunjuk ditujukan kepada maqam Syeikh Soleh) dan imam ini (ditunjukkan kepada ayahandanya Syeikh Abdul Ghani yang duduk atas kerusi sebelahnya).

Kalam seperti di atas selalu diulanginya bahkan beberapa kali sebelum ini. Beliau sering menekankan keikhlasan dalam menghadiri hadrah.Beliau pernah menegur mereka yang hadir kerana sibuk menjawab telefon atau sibuk dengan urusan dunia yang lain. Sedangkan seperti yang kit abaca dalam wasiat Syeikh Soleh beliau menyebut sewaktu seseorang mengangkat bai'ah itu hendaklah meyakini ia turut dihadiri oleh beliau sendiri walaupun selepas kewafatannya. Sudah tentu majlis yang dirahmati Allah, tiba-tiba masih menyibukkan diri dengan dunia. Tambahan dengan bilangan pengikut yang makin bertambah, tentunya mereka yang masuk tariqat ini dengan pelbagai niat yang hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan